Vad är meningen med livet? Del 3

Det finns ingen djupare mening med livet. Det är bara vi människor som tror det eftersom våra hjärnor är så utvecklade. Bara för att vi kan tänka utanför ramarna så måste vi tänka långt utav bara helvete utanför ramarna och spekulera kring alla möjliga sorters teorier eftersom våra hjärnor tillåter en sådan enorm fantasi. Precis som alla andra arter, (ja, tro det eller ej vi är däggdjur), kämpar vi för att överleva. Vi måste äta, utsöndra avföring, vila och fortplanta oss för att främja vår arts överlevnad.

Riktigt djupt blir det sen när man ska snacka om "livet efter detta". Det ämnet kan man ju inte svara på eftersom man hittills inte har kunnat prata med en bortgången människa som har berättat om hur det är "på andra sidan". Så där svävar ju fantasin iväg till en helt annan dimension. Vad jag tror? Tackar som frågar. Jag tror inte att man kommer till en vit plats över oss där man får sitta på en stor skäggig gubbes axlar och sjunga "Halleluja! Jesus ock den härliga Guds lamm, ta mina lamm stycka dom för dig oh herre!" Eller något liknande. Jag tror att det blir lugnt. Vi slutar existera i sinnet men det skiter ju vi i för vi kan ändå inte tänka. Kanske att vi återföds i en liten del av världens hela ekosystem. Vi blir begravda i jorden eller i något annat om så önskas, vi ruttnar, blir uppätna av maskar och växer upp som gräs, kor och andra varelser äter gräs, människan äter kor och mjölkprodukter, människan har sex, kvinnan blir med barn, kvinnan föder ett barn... Ja, kanske kan man återfödas som en liten människa igen!

Mer om religion och sånt kommer senare. Ni orkar ju inte läsa superlånga inlägg. Och jag är ganska trött.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0